Gå videre til hovedindholdet

DANSK: ANALYSEMODEL TIL ROMANER (kan også bruges til noveller)


Hvor­dan ana­lyse­rer man no­vel­ler og ro­maner?

Der fin­des ik­ke en bes­temt rækkefølge i en ana­lyse, og teks­ter lægger vægt på fors­kel­li­ge ting. Én tekst har måske per­sonre­lati­oner­ne i cent­rum, mens en an­den tekst har en upåli­delig fortæller, hvor fortæller­rollen der­for kom­mer i fo­kus. Nå, be­gynd nu på ana­lyse­lis­ten. Ja, ja, jeg skal nok:
Ek­semp­ler: Opråb. Husk, at der i di­ne vig­tigs­te ana­lyse­dele skal være ek­semp­ler med si­de- og lin­je­hen­visning. Det er ik­ke nok at skri­ve: Det er klart, at ho­ved­perso­nen er ma­nio-dep­ressiv, og hans bror ha­der ham. Hvor­dan kan du se det? Giv al­tid ek­semp­ler på di­ne vig­tigs­te ana­lyser. Det gi­ver en dy­bere ana­lyse, og får dig vi­dere end de 2 si­der, som du ple­jer at skri­ve.
Hvor­for: Gå i dyb­den. Det er ik­ke nok at skri­ve: Der bru­ges me­get iro­ni i teks­ten, og fortælle­ren bru­ger ty­pisk ar­bejders­prog fra 1960’er­nes Nørreb­ro. Hvad skal det bru­ges til? Hvor­for er der brugt iro­ni? Hvem iro­nise­rer fortælle­ren over? Hvor­for er vi i ar­bejderk­var­te­rene på Nørreb­ro i 1960’er­ne? Har det no­get at gøre med den bli­de ho­ved­persons kamp mod et bru­talt miljø, hvor tæsk er en del af dag­ligda­gen? Skriv det!!!
Præsen­ta­ti­on af teks­ten: En god be­gyn­delse er en kort præsen­ta­ti­on. Ti­tel, for­fatter, ud­gi­vel­sesår, evt. fra hvil­ken no­vel­le­sam­ling. No­vel­ler og ro­maner er epik, men nævn hel­le­re den epis­ke ho­ved­genre: er det ro­man, no­vel­le, even­tyr, sagn osv.
I be­gyn­delsen kan man kort også vi­se, hvil­ken sti­lart teks­ten er del af. Er det fx en tekst fra ro­man­tikken el­ler har den na­tura­lis­tiske træk?
En­kelte no­ter om for­fatte­ren kan også nævnes i præsen­ta­ti­onen, men ik­ke nødven­digvis.
Re­ferat: Gen­gi­vel­se af de vig­tigs­te ho­ved­punk­ter i teks­ten. Skal skri­ves kort og uden per­sonli­ge hold­nin­ger og vur­de­rin­ger.
Per­sonka­rak­te­ris­tik: Of­te en me­get vig­tig del af en ana­lyse. Man kan ana­lyse­re per­so­nen gen­nem yd­re ken­de­tegn (al­der, ud­se­en­de, påklædning, erh­verv, øko­nomisk si­tu­ation, rol­le i fa­mili­en) og ind­re ken­de­tegn (følel­ser, ka­rak­te­regens­ka­ber, livsværdi­er, for­tid, adfærd). Man kan også ka­rak­te­rise­re per­so­nen ved at se på hans/hen­des re­lati­oner til and­re men­nesker (el­ler dyr , ting og ste­der. Per­so­nen kan fx ha­ve et spe­ci­elt for­hold til pen­ge, som kan være med til at åbne teks­tens me­ning op).
Per­so­nens ud­vikling kan også være vig­tig. Er der fx et kli­maks el­ler et sam­menb­rud i per­so­nens liv? Der kan også bru­ges kont­ras­tper­so­neri en tekst for at ho­ved­perso­nens ka­rak­tertræk træder eks­tra ty­delig frem. Kont­ras­tper­so­nen er mar­kant an­derle­des i for­hold til ho­ved­perso­nen. Fx er sto­reb­ro­deren Hu­go en slags kont­ras­tper­son til Da­vid i Rend mig i tra­diti­oner­ne.
Miljø: Miljøet er of­te vig­tigt. Miljøet er det sted el­ler ste­der, hvor de vig­tigs­te be­given­he­der fo­regår. Miljø og per­sonka­rak­te­ris­tik hænger of­te ty­deligt sam­men, så prøv at sam­menkæde dem.
Miljøbesk­ri­vel­ser kan altså in­di­rek­te fortælle no­get om teks­tens per­so­ner, men også op­bygge en særlig følel­sesmæssig stem­ning. Tænk blot på gy­ser­genren. Når man ser på den følel­sesmæssi­ge stem­ning kan man le­de ef­ter plus- og mi­nusord i teks­ten.
Miljøet kan også fortælle om, hvad der sker se­nere. Det els­ke­de man at gøre især i 1800-tal­let, hvor den al­vi­den­de fortæller fx fork­la­rer os, at der me­get tåget på den­ne egn, hvor hand­lin­gen fo­regår. Åh, tåge be­tyder, at man ik­ke kan se no­get. Vi har altså at gøre med per­so­ner, som ik­ke kan se i overført be­tyd­ning. De er for­virre­de og kan ik­ke se de­res prob­le­mer. Tågen let­ter til slut. Ju­bii for ho­ved­perso­ner­ne.
His­to­risk tid hænger også sam­men med miljø. Kan man se på tøj, be­given­he­der el­ler an­det, hvil­ken tid man er i? Påvir­ker det hand­lin­gen? Of­te er sva­ret ja.
Kom­po­siti­on: Kom­po­siti­on er en vig­tig del af ana­lysen og kan gi­ve dig klar­hed over teks­ten.
Kom­po­siti­on be­tyder helt sim­pelt, hvor­dan teks­ten er op­bygget.
En del teks­ter har en tre­delt kom­po­siti­on: 1. Ind­led­ning. 2. Mid­terdel. 3. Slut­ning.
Mid­terde­len kan også de­les op i 3 de­le. Konf­likt-præsen­ta­ti­on, konf­likt-be­ar­bejd­ning, konf­likt-løsning..
Slut­ningen kan være en­ten åben el­ler luk­ket (i den luk­ke­de er der et afs­lut­ning­sre­sul­tat).
Man kan også ha­ve and­re kom­po­siti­oner: 1. Ind­de­ling ef­ter hand­lin­gse­piso­der.
2. Ind­de­ling ef­ter te­ma, skift i syns­vin­kel el­ler tids­skift.
Tidsmæssig kom­po­siti­on: Hvor­dan forløber his­to­ri­en i tid: Kro­nolo­gisk – epi­soder­ne følger hi­nan­den i lo­gisk tidsmæssig rækkefølge.
Cir­kulær kom­po­siti­on – Hand­lin­gen ven­der til slut til­ba­ge til, hvor den be­gynd­te.
Pa­ral­lelkom­po­siti­on – Fle­re pa­ral­lelle his­to­ri­er.
La­byrin­tisk kom­po­siti­on – syns­vin­kler og tid skif­ter he­le ti­den. Læse­ren for­virres.
Flash back og flash for­ward: Kort­va­rigt glimt af for­ti­dige el­ler frem­ti­dige be­given­he­der. Bry­der med kro­nolo­gi­en.
Be­ret­termo­del­len: Be­ret­termo­del­len kan også bru­ges til en kom­po­siti­on.

Fortælle­ren: Husk, at fortæller og for­fatter ik­ke er den sam­me! Fortælle­ren er of­te vig­tig. Kom­mer fortælle­ren med kom­menta­rer en­ten di­rek­te el­ler in­di­rek­te gen­nem frems­til­ling af sym­pa­tis­ke og usym­pa­tis­ke egens­ka­ber hos per­so­ner­ne?

Hvor me­get vi­den har fortælle­ren: Er hun al­vi­den­de, så hun kan sprin­ge rundt mel­lem fle­re per­so­ners tan­ker? Måske har fortælle­ren kunyd­re syns­vin­kel og fortæller som en flue på væggen el­ler fortæller kun in­de fra en bes­temt per­son, som kal­des ind­re syns­vin­kel.
Fortælle­rens rol­le: Hvis fortælle­ren er med di­rek­te er det for det mes­te en­ten jeg-fortæller el­ler 3. per­sons­fortæller (han/hun-fortæller). (Al­vi­den­de fortæller in­di­rek­te)
Fortælle­rens påli­delig­hed: Man­ge ny­ere teks­ter, men også fx Bli­chers Sil­dig Op­va­ag­nen har en upåli­delig fortæller. Vær opmærksom! Nog­le teks­ter kan også ha­ve en del­vis påli­delig fortæller. Da­vid i Rend mig i tra­diti­oner­ne er egent­lig re­lativt påli­delig, men vi for­nemmer en ma­nio-dep­ressi­vitet, som han ik­ke selv er be­vidst om.
Sprog: Hvil­ket sprog bru­ges? Hver­dagssprog, in­di­vidu­elt sprog (per­so­nens eget sprog), klas­se- el­ler grup­pesp­rog (afslører per­so­nen sig som del af fx ar­bejderk­las­sen el­ler har grup­pesp­rog med man­ge læge­fag­li­ge udt­ryk), ge­og­ra­fisk bes­temt sprog, al­ders­bes­temt, his­to­risk bes­temt (tids­ty­pis­ke udt­ryk) Bru­ges der iro­ni, me­tafo­rer, hu­mor, sar­kasme? Hvor­for?
Dansklære­re els­ker, hvis man gen­nem spro­get kan ar­gu­men­te­re end­nu dy­bere for sin ana­lyse.
Te­ma: Of­te kan du til slut skit­se­re det ove­rord­ne­de te­ma i teks­ten. Hvad var på spil? Var det magt, ære, kærlig­hed, ja­lo­usi, skyld, iden­ti­tets­kri­se, kvin­de­kamp el­ler no­get helt ot­tende?
Of­te kan man fin­de te­ma­et ved at se på konf­lik­tfor­holde­ne. Er det per­son mod per­son?
Per­son mod sam­fundet? Per­son mod na­turen? Per­son mod sig selv?
Pers­pek­ti­vering: I pers­pek­ti­verin­gen kan/skal du gøre 2 ting:
Hvor­dan kan du sætte teks­ten ind i his­to­ris­ke, sam­fundsmæssi­ge, kul­tu­rel­le el­ler psy­kolo­gis­ke sam­menhænge. Fx kan Rend mig i tra­diti­oner­ne pers­pek­ti­veres til 1960’er­nes his­to­ris­ke frisættel­se af ung­dom­men, hvor de un­ge gjor­de oprør mod auto­rite­ter­ne.
Man kan også sam­menlig­ne den ana­lyse­rede tekst med and­re teks­ter. Teks­ter fra sam­me pe­ri­ode og te­ma lig­ger selvfølge­lig li­ge til højre­benet, men kan man fin­de and­re in­te­res­sante sam­menlig­ninger kan det også gi­ve frugt­ba­re ana­lyser.
Pers­pek­ti­ver ger­ne på beg­ge måder, når du bli­ver bedt om en pers­pek­ti­vering.

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

DANSK: DET MODERNE GENNEMBRUD- BRANDES OG DEN LILLE RØDHÆTTE!

Historien om den lille Rødhætte” en fornyelse af den danske litteratur!   I  " Historien om den lille Rødhætte " (1872) ironiserer Georg Brandes over Fædrelandet, der fra at være en "Oppositionspresse" er blevet en avis, der som en ulv overfalder de nye frihedstanker i skikkelse af den lille Rødhætte. Brandes stikker i denne lille historie til den nationalliberale avis "Fædrelandet" der kæmpede for den frie forfatning. Efter den er indført går avisen altså fra at være i opposition til de styrende magter, og til at være af mere systembevarende art. Georg Brandes der var det moderne gennembruds fader var tilhænger af den frie tanke. Avisen er i form af ulven bange for de frie tanker og deres "samfundsopløsende Bestræbelser", og søger derfor at kvale dem.  Teksten skal helt sikkert læses i et historisk og samfundsmæssigt perspektiv. Det er derfor en god ide at kigge lidt i nogle historiebøger, og undersøge hvad der foregi

DANSK: DU SKAL SKRIVE EN GYSER...!

Du skal skrive en gyserhistorie i novelleform. Brug dit kendskab til genren. Inden du går i gang, skal du gøre dig klart: - Hvor og hvornår skal din gyser foregå? - Hvilke personer skal med i gyseren? - Hvad skal det monstrøse være (det der kommer i vejen)? - Hvilke gyselige virkemidler vil du gøre brug af? - Hvordan skal gyseren bygges op (husk at spændingen trækkes ud)? - Lav både beskrivelser og replikker. - Giv din gyser en god titel. Her er der en hurtig guide til at komme i gang med at skrive gys og horror. Den fortæller ikke alt om genren, men er et godt sted at starte. Der er forskel på at skrive uhyggeligt, og så skrive gys/horror, Men hvad er den forskel egentlig? Og Hvad kræver det at skrive en gyser-historie? Man kan meget kort tælle tre ting, der ofte er der for at gøre en gyser til en gyser: ·           Noget farligt (et monster, en morder, et forbandet maleri eller hvad man lige kan finde på). ·           Afgrænsede områder (såkaldte flaske

DANSK: TIL ANALYSE AF GULDHORNENE:-)

Fortolkning af Guldhornene Oehlenschlägers digt er meget ærke-romantisk, for det første fordi at det foregår i naturen. Det er også typisk for romantikken at skrive om fortidens guldalder, som man længes efter. Digterens egne synspunkter kommer til udtryk i moralen, som bygger på monisme , panteisme og organismetanken . Gudernes magt og menneskenes ignorance er i fokus, og kritikken af materialisme og grådighed er tydelig. Desværre ender digtet jo med at guderne tager deres gave tilbage, og dermed bliver der ikke fundet en løsning på menneskenes "forkerte" opførsel. Temaerne i digtet er også typiske for romantikken. Det er altsammen noget med menneskers forhold til naturen, panteismens konsekvenser for folk der ikke kan se verdens sammenhæng, længslen mod storhedstiden (fortiden) osv. Analyse af Guldhornene Digtets forløb - et resumé Menneskene søger efter fortidens storhed, men forstår den ikke. Guderne beslutter at skænke dem Guldhornene, så de kan lære om fo