Gå videre til hovedindholdet

Opslag

Viser opslag fra januar 28, 2014

DANSK: ANALYSEMODEL TIL ROMANER (kan også bruges til noveller)

Hvor­dan ana­lyse­rer man no­vel­ler og ro­maner? Der fin­des ik­ke en bes­temt rækkefølge i en ana­lyse, og teks­ter lægger vægt på fors­kel­li­ge ting. Én tekst har måske per­sonre­lati­oner­ne i cent­rum, mens en an­den tekst har en upåli­delig fortæller, hvor fortæller­rollen der­for kom­mer i fo­kus. Nå, be­gynd nu på ana­lyse­lis­ten. Ja, ja, jeg skal nok: Ek­semp­ler: Opråb. Husk, at der i di­ne vig­tigs­te ana­lyse­dele skal være ek­semp­ler med si­de- og lin­je­hen­visning. Det er ik­ke nok at skri­ve:  Det er klart, at ho­ved­perso­nen er ma­nio-dep­ressiv, og hans bror ha­der ham.  Hvor­dan kan du se det? Giv al­tid ek­semp­ler på di­ne vig­tigs­te ana­lyser. Det gi­ver en dy­bere ana­lyse, og får dig vi­dere end de 2 si­der, som du ple­jer at skri­ve. Hvor­for: Gå i dyb­den. Det er ik­ke nok at skri­ve:  Der bru­ges me­get iro­ni i teks­ten, og fortælle­ren bru­ger ty­pisk ar­bejders­prog fra 1960’er­nes Nørreb­ro.  Hvad skal det bru­ges til? Hvor­for er der brugt