Historien om den lille Rødhætte” en fornyelse af
den danske litteratur!
I "Historien om den lille Rødhætte" (1872) ironiserer Georg Brandes over Fædrelandet, der fra at være en "Oppositionspresse" er blevet en avis, der som en ulv overfalder de nye frihedstanker i skikkelse af den lille Rødhætte.
Brandes stikker i denne lille historie til den nationalliberale avis "Fædrelandet" der kæmpede for den frie forfatning. Efter den er indført går avisen altså fra at være i opposition til de styrende magter, og til at være af mere systembevarende art. Georg Brandes der var det moderne gennembruds fader var tilhænger af den frie tanke. Avisen er i form af ulven bange for de frie tanker og deres "samfundsopløsende Bestræbelser", og søger derfor at kvale dem.
Teksten skal helt sikkert læses i et historisk og samfundsmæssigt perspektiv. Det er derfor en god ide at kigge lidt i nogle historiebøger, og undersøge hvad der foregik i landet på dette tidspunkt.
Brandes har skrevet dette over eventyret ”Den lille Rødhætte”, som de fleste kender. Ved at skrive dette over et eventyr formår han også at formidle sit budskab forklædt i det gamle eventyr. Da mange som sagt kender eventyret, er det nemt for Brandes at få spredt sit budskab, da mange sikkert vil fanges af den kendte titel. Af samme grund forventer man en lykkelig slutning, hvilket ikke er tilfældet i Brandes historie. Her ender det desværre med at Oppositionspressen dræber den frie tanke.
DOWNLOAD SOM LYDBOG:
http://gratislydbog.wordpress.com/2008/12/12/historien-om-den-lille-rødhætte-af-georg-brandes/
LIDT BAGGRUND OM BRANDES:
Fiktivt interview med Georg Brandes, lavet i forbindelse med undersvisningen i det moderne gennembrud i Danmark
I "Historien om den lille Rødhætte" (1872) ironiserer Georg Brandes over Fædrelandet, der fra at være en "Oppositionspresse" er blevet en avis, der som en ulv overfalder de nye frihedstanker i skikkelse af den lille Rødhætte.
Brandes stikker i denne lille historie til den nationalliberale avis "Fædrelandet" der kæmpede for den frie forfatning. Efter den er indført går avisen altså fra at være i opposition til de styrende magter, og til at være af mere systembevarende art. Georg Brandes der var det moderne gennembruds fader var tilhænger af den frie tanke. Avisen er i form af ulven bange for de frie tanker og deres "samfundsopløsende Bestræbelser", og søger derfor at kvale dem.
Teksten skal helt sikkert læses i et historisk og samfundsmæssigt perspektiv. Det er derfor en god ide at kigge lidt i nogle historiebøger, og undersøge hvad der foregik i landet på dette tidspunkt.
Brandes har skrevet dette over eventyret ”Den lille Rødhætte”, som de fleste kender. Ved at skrive dette over et eventyr formår han også at formidle sit budskab forklædt i det gamle eventyr. Da mange som sagt kender eventyret, er det nemt for Brandes at få spredt sit budskab, da mange sikkert vil fanges af den kendte titel. Af samme grund forventer man en lykkelig slutning, hvilket ikke er tilfældet i Brandes historie. Her ender det desværre med at Oppositionspressen dræber den frie tanke.
Georg Brandes bruger i høj grad provokation som et
virkemiddel. Denne tekst har været meget provokerende i det 19. århundrede. Han
provokerer ved at kritisere det danske samfund og gå op i mod romantikkens
nationalistiske synspunkter, der prægede Danmark indtil det moderne gennembrud.
Han bruger også en form for sarkastisk humor, for at komme ud med sit budskab.
DOWNLOAD SOM LYDBOG:
http://gratislydbog.wordpress.com/2008/12/12/historien-om-den-lille-rødhætte-af-georg-brandes/
Georg Brandes: Historien om den lille Rødhætte (artikel) (November 1871)
Der var engang en lille fri Tanke. Da den i Almindelighed gik med en rød Hue, blev den kaldt for
den lille Rødhætte. En smuk Dag, da dens Stedfader, Samfundet, tænkte paa at foretage en og anden
Forandring i Huset, sagde han til den lille Rødhætte: "Gaa, mit Barn, gaa hen og se, hvorledes din
Bedstemoder Friheden har det, og bring hende en styrkende Drik i denne lille Krukke".
Den lille Rødhætte begav sig straks paa Vej for at hilse paa sin Bedstemoder. Men idet den
gik igennem den mørke Skov, mødte den gamle Oppositionspresse, der spurgte den, hvor den gik
hen. Det stakkels Barn, som ikke vidste, at det er farligt at indlade sig med Ulvene, sagde til den:
"Jeg gaar hen for at se, hvorledes Bedstemoder har det, og bringe hende en styrkende Drik
i denne lille Krukke."
"Godt", sagde Ulven; "jeg vil netop ogsaa besøge hende."
Nu var det imidlertid allerede flere Aar siden, at Ulven havde ædt den gamle
Bedstemoder. Den løb da hurtigt i Forvejen, lagde sig i Sengen og ventede paa den lille Rødhætte,
der noget efter kom og bankede paa Døren og traadte indenfor.
Den lille Rødhætte blev meget forundret ved at se, hvorledes hendes Bedstemoder saa ud,
naar hun var afklædt. Hun sagde til hende:
"Bedstemoder! hvilke lange Arme du dog har!"
"Det er for bedre at kunne frelse Samfundet fra samfundsopløsende Bestræbelser, mit
Barn!"
"Men Bedstemoder! hvilke lange Ben du dog har!"
"Det er for bedre at kunne kæmpe til sidste Mand, mit Barn!" "Men Bedstemoder! hvilke
lange Øren du dog har!"
"Det er for bedre at kunne høre Prædikenen om Søndagen, mit Barn!"
"Men Bedstemoder dog! hvilke store Tænder du har!"
"Det er for bedre at kunne æde dig."
Og idet den sagde dette, kastede den slemme gamle Ulv sig over den lille Rødhætte, kvalte den og
aad den.
- I ”Historien om den lille Rødhætte” af Georg Brandes, retter
han en skarp kritik specifikt mod ”Fædrelandet”, som var en oppositionspresse. Han
skitserer den i sin fortælling som en ulv, der dræber de frihedstanker, der
opstod under den franske revolution. Disse frihedstanker er i historien den
lille Rødhætte. Ulven (oppositionspressen) har i øvrigt også dræbt og ædt
Rødhættes bedstemor, friheden. I det hele taget er teksten en kritik af
samfundet, som det så ud dengang. Han mente, at Danmark var meget
tilbagestående i forhold til andre europæiske lande og at bl.a.
oppositionspressen stod i vejen for landets fremskridt. Med fremskridt menes
ting som kvindefrigørelse, ægteskab, religion osv. Man kunne godt forveksle
Georg Brandes med en socialist, men han var præget af en liberalistisk
tankegang. Det var tanken om det enkelte individs frihed, der prægede hans
tankegang.
LIDT BAGGRUND OM BRANDES:
Fiktivt interview med Georg Brandes, lavet i forbindelse med undersvisningen i det moderne gennembrud i Danmark
Udgangspunktet for Brandes er den store franske revolution i 1700-tallets slutning, som romantikken efter hans opfattelse var en (nødvendig) reaktion på. Andre steder i Europa, siger han, vindes der ud af reaktionen en ny liberal linje og en realistisk litteratur. Danmark er som sædvanlig - siger Brandes - 40 år bagud i forhold til det øvrige Europa! (Sammenlign med at Brandes "overser" romantikkens realisme hos f.eks. Blicher).
Omdrejningspunktet i Brandes' argumentation er "den frie tanke" og "den frie forsknings ret". Det vil igen sige, at Brandes vender sig væk fra religionen, fordi den repræsenterer noget forældet og peger hen på en type af forskning, der vel i virkeligheden var sat i gang af romantikkens helhedstænkning, men som først bliver "sand og ægte videnskabelig" med specialvidenskabernes positivistiske, påstået værdifri analyser . Derfor kunne man med god ret benytte udtrykket videnskabstankens gennembrud som synonymt med det man ellers kalder det moderne gennembrud. Det er simpelthen mere præcist.
Brandes' litterære kritik går ud på:
1. litteraturen har været en art trøst i en politisk ussel tid
2. Den har dyrket en naiv menneskeopfattelse. I stedet skal litteraturen:
a. sætte problemer under debat ( det radikale standpunkt ): samfundet, kvindens stilling, religionen.
b. være en art forskning.
Det indebærer:
Naturalisme og realisme bliver litterære skoler.
mega god artikel
SvarSlete9
Slet