Gå videre til hovedindholdet

Opslag

Viser opslag fra februar 4, 2014

HISTORIE: ADOLF HITLER- RISE OF EVIL

SE FILMEN OM ADOLF HITLERS VEJ TIL MAGTEN HER: http://dreamfilm.se/movies/details/2386-hitler---ondskans-natur/

DANSK: HENRIK PONTOPIDAN-ØRNEFLUGT

Filmarkiver med og om Henrik Pontoppidan samt oplæsning af Ørneflugt: http://www.dr.dk/skole/Dansk/Danske_forfattere/Henrik_Pontoppidan/henrik_pontoppidan.htm Henrik Pontoppidan (1857-1943) Dansk forfatter. Har hovedsageligt skrevet romaner og noveller. Som ung ville han revolutionere verden og gøre op med den fædrene tro ved først at ville være ingeniør, siden højskolelærer og forfatter. De bøger, Pontoppidan skrev i sin ungdom, var stærkt samfundskritiske og levede op til Georg Brandes’ parole om at sætte problemer under debat. Henrik Pontoppidan fik udgivet sin første bog i 1881. Han skrev om almindelige folks vilkår. Henrik Pontoppidan blev født ind i en østjysk familie, hvor man blev præst pr. tradition. Han blev født som et af de midterste af 16 børn. Barndom og ungdom var ikke særlig let, da forældrene var meget syge og der var konstant lavvande i den præstelige pengekasse. I skolen klarede han sig fremragende i matematik, fysik og kemi, men meget dårligt i dansk

DANSK: IMPRESSIONISMEN

Naturalismen og impressionismen  havde deres rødder i  realismen . Realismen ønskede at skildre virkeligheden så nøjagtig og naturtro som muligt, bl.a. ved mange små hverdagsdetaljer. At gøre digtningen levende og konkret, ikke abstrakt. Dette betød ikke at værket ikke kunne være fiktion. Handlingen skulle blot være sandsynlig, realistisk. Dog opstod der også de  historiske romaner,  der helt ned i de enkelte detaljer var forankret i faktiske begivenheder. Den realistiske roman opstod i Europa allerede helt tilbage i 1830erne.  Forfattere som  Balzac  i Frankrig,  Dickens  i England,  Dostojevskij   i Rusland og mange andre skabte store romanfortællinger med dybe og vidtfavnende analyser af samfundsforhold og mennesker.    IMPRESSIONISTISK FORTÆLLETEKNIK Impressionisme Den naturalistiske roman ønsker at skabe en helhed ud af at inddrage som meget som muligt, så mange detaljer som muligt. Impressionismen  fastholder naturalismens interesse for detaljen, men lader kun punktvis læs