Gå videre til hovedindholdet

Dansk:: Herman Bang: Irene Holm

Link jeres besvarelser til Irene Holm i kommentarboks nedenunder:-)


HERMAN BANG- IMPRESSIONISTISKE TRÆK: IRENE HOLM

Resumé : 
Irene Holm ankommer til provinsbyen for at være danselærer. Hun lejer et lille værelse hos smeden og hans familie. Med sig har hun kun sin champagnekurv. Hun underviser børnene i byen i dans, bevægelse og holdning. Hun er en lille forsigtig pige, der ikke siger meget, når hun er sammen med andre mennesker. Når hun er alene på sit værelse, træner hun og øver forskellige dansetrin og drømmer sig tilbage til tiden på danseskolen. Da det bliver forår skal der afholdes afdansningsbal og Frk. Holm liver helt op til dette arrangement. Der er en festlig stemning, og der bliver holdt en tale for Irene Holm. Det ender med, at folk vil have hende til at danse en afsluttende solodans, hvor Irene Holm til sidst falder og alle griner af hende. Hun er ulykkelig. Dagen efter pakker hun hendes champagnekurv og drager videre til den næste by for at starte forfra med at undervise elever i dans.



IRENE HOLM:
kan karakteriseres som en ’stille eksistens’, som Herman Bang tit skriver om i sine tekster. Det er tit kvinder han skriver om, som lever forskellige liv, men har skuffelsen over hvordan tilværelsen er blevet tilfælles. Det er kvinder med et uforløst forhold til "det, man kalder livet". Irene Holm vises i sin tid (udvikling) og sit rum (miljø) og man oplever, at Herman Bang skriver om disse stille eksistenser med medfølelse. Måske prøver Herman Bang at fortælle os, at at man skal gribe sine drømme og bryde ud af sin vante gænge. At det aldrig er for sent at lave om på sit liv eller er det...??
Der er en klar fortællerholdning og man kan blive i tvivl om fortællerens troværdighed, da han er mere subjektiv end objektiv. Fx ser vi kun de situationer, som han vælger vi skal se. Man får medlidenhed med Irene Holm, som Herman Bang nok har ønsket vi skal have det. ”Hun var lille, tyndslidt med et firtiaarigt Lillepigeansigt under en Skindbaret, og gamle Lommetørklæder bundet om Haandledene mod Gigt. Hun udtalte alle Konsonanterne og sagde: Tak - aa Tak - jeg kan jo selv, til hver Haandsrækning og saá hjælpeløs ud". Dette gør teksten mere kompleks. Fortælleren bruger ironi flere steder for at læseren skal få en fornemmelse af Irene Holms tragiske skæbne: ”Hver Uge sendte Frøken Holm det hæklede Arbejde til København. Posten blev afleveret hos Skolelæreren. Hun havde hver Gang pakket eller skrevet forkert, og Skolelæreren maatte gøre det om.”
Herman Bang bruger tit ironi i sine tekster, der rammer bipersoner og skåner hovedpersoner, men i Irene Holm rammer denne ironi også hovedpersonen. 


Det er interessant at se på miljø- og personkarakterisik samt tema i Irene Holm. Novellen foregår i en provinsby i 1890. Den stiller Irene Holm overfor beboerne (stille eksistenser, som novellesamlingen hedder). Beboerne i byen synes Irene Holm er anderledes og speciel. Hun er lidt spændende at følge, fordi hun kommer som danser fra storbyen, og derfor spionerer de på hende. Man føler som læser, at Irene Holm bliver til grin indimellem, fx da hun danser sin solo og falder. Hun stammer fra samme sociale klasse som landsbyfolkene, men det vil hun ikke erkende og hun prøver på at camouflere sin sociale status ved at opføre sig overlegent gennem en danseuddannelse, hun bruger til at undervise. Hun får umiddelbart en høj status i byen og havde lav status inden for danseverdenen og derfor har hun ikke noget tilhørsforhold nogen steder. Hun er perfektionistisk i sin påklædning, selvom hun ikke har råd til at købe nyt tøj. Hendes udseende er beskrevet detaljeret, så man nemt danner sig et billede af hende: ”Hun var lille, tyndslidt med et firtiaarigt Lillepigeansigt under en Skindbaret, og gamle Lommetørklæder bundet om Haandledene mod Gigt. Hun udtalte alle Konsonanterne og sagde: Tak - aa Tak - jeg kan jo selv, til hver Haandsrækning og saá hjælpeløs ud.”

Temaet i Irene Holm er modsætningsparret drøm/virkelighed. Irene Holm har en drøm om at være professionel danser, men har ikke evnen til at udleve denne drøm og gennem hele fortællingen handler om denne drøm, som er brast.

Kommentarer

  1. http://sasjasskoleliv.blogspot.dk/2014/02/analyse-af-irene-holm.html

    SvarSlet
  2. http://juliejensen123.blogspot.dk/

    SvarSlet
  3. http://fridasblogspot.blogspot.dk/2014/02/irene-holm-novelleanalyse.html

    SvarSlet
  4. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
    Svar
    1. fedt, fedt, fedt indlæg det er sku en smuk analyse.

      Slet
    2. Du er vildt lonely, Sebastian. Gå tilbage til World of Warcraft, vil du?

      Slet
  5. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
    Svar
    1. Forkert link, men her er det rigtige :)
      http://andersvinther.blogspot.dk/

      Slet
  6. http://emiljensen.blogspot.dk/2014/02/analyse-af-irene-holm.html

    SvarSlet
  7. https://plus.google.com/u/0/100854791465970844222/posts?partnerid=gplp0

    SvarSlet
  8. http://skole-pigen.blogspot.dk/2014/03/analyse-af-irene-holm.html

    SvarSlet
  9. http://stineerdensejeste.blogspot.dk/

    SvarSlet
  10. http://evaaas-blog.blogspot.dk/2014/03/novelleanalyse-irene-holm.html

    SvarSlet
  11. Emilys analyse: http://evaaas-blog.blogspot.dk/2014/03/novelleanalyse-irene-holm_2.html

    SvarSlet
  12. Hvorfor skriver alle, at hun falder? Kom nu! Læs det lige igen (fx: "Ser de, frøken - de folk har jo intet blik for det tragiske -")

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

DANSK: DET MODERNE GENNEMBRUD- BRANDES OG DEN LILLE RØDHÆTTE!

Historien om den lille Rødhætte” en fornyelse af den danske litteratur!   I  " Historien om den lille Rødhætte " (1872) ironiserer Georg Brandes over Fædrelandet, der fra at være en "Oppositionspresse" er blevet en avis, der som en ulv overfalder de nye frihedstanker i skikkelse af den lille Rødhætte. Brandes stikker i denne lille historie til den nationalliberale avis "Fædrelandet" der kæmpede for den frie forfatning. Efter den er indført går avisen altså fra at være i opposition til de styrende magter, og til at være af mere systembevarende art. Georg Brandes der var det moderne gennembruds fader var tilhænger af den frie tanke. Avisen er i form af ulven bange for de frie tanker og deres "samfundsopløsende Bestræbelser", og søger derfor at kvale dem.  Teksten skal helt sikkert læses i et historisk og samfundsmæssigt perspektiv. Det er derfor en god ide at kigge lidt i nogle historiebøger, og undersøge hvad der foregi

DANSK: DU SKAL SKRIVE EN GYSER...!

Du skal skrive en gyserhistorie i novelleform. Brug dit kendskab til genren. Inden du går i gang, skal du gøre dig klart: - Hvor og hvornår skal din gyser foregå? - Hvilke personer skal med i gyseren? - Hvad skal det monstrøse være (det der kommer i vejen)? - Hvilke gyselige virkemidler vil du gøre brug af? - Hvordan skal gyseren bygges op (husk at spændingen trækkes ud)? - Lav både beskrivelser og replikker. - Giv din gyser en god titel. Her er der en hurtig guide til at komme i gang med at skrive gys og horror. Den fortæller ikke alt om genren, men er et godt sted at starte. Der er forskel på at skrive uhyggeligt, og så skrive gys/horror, Men hvad er den forskel egentlig? Og Hvad kræver det at skrive en gyser-historie? Man kan meget kort tælle tre ting, der ofte er der for at gøre en gyser til en gyser: ·           Noget farligt (et monster, en morder, et forbandet maleri eller hvad man lige kan finde på). ·           Afgrænsede områder (såkaldte flaske

DANSK: MARTIN ANDERSEN NEXØ - novelle: Lønningsdag

   MARTIN  ANDERSEN NEXØ: LØNNINGSDAG (1896) - Er skrevet under perioden man kalder det folkelige gennembrud, og skildrer den markante klasseforskel i samfundet. Den ulige magtfordeling i et afgrænset samfund, er hovedtemaet i novellen, som tager udgangspunkt i en lille havneby, hvor magtforholdet imellem de få rige og den fattige klasse  skildres.   Havnebyens arbejdsstyrke er mændene, som også betegnes som ”forsørgerne”, det er denne gruppe som arbejder i byens stenbrud, og som ugentligt modtager løn fra ”værkejeren” som ejer stenbruddet. Denne fremstilling af vores samfund, som det så ud engang, er brugbar den dag i dag ,  fordi det tydeligt billedliggør det samfund der var engang, og de markante forskelle der er på fortidens samfund og nutidens samfund. Det hjælper til forståelse af hvordan vores samfund har udviklet sig,  novellen  kan også  bruges til at perspektivere til  fx historie og samfundsfag. Lidt om naturmetaforer... Tekster indeholder ofte naturmetafore