UV-forløb:
http://dansk.gyldendal.dk/Indgange/forloeb/genrer/kortfilm.aspx
CINEMATEKET:
http://www.dfi.dk/Filmhuset/FILM-X/Skolebesoeg/Vejledninger.aspx
http://dansk.gyldendal.dk/Indgange/forloeb/genrer/kortfilm.aspx
CINEMATEKET:
http://www.dfi.dk/Filmhuset/FILM-X/Skolebesoeg/Vejledninger.aspx
Filmmediet har mange stærke virkemidler. I dette forløb fokuserer vi primært på billedbeskæringen under filmoptagelserne, samt begreber som lyd og tempo under klipningen.
Forløbet starter med, at eleverne præsenteres for filmeksempler i biografen. Eleverne analyserer filmen sammen med FILM-X guiderne for at finde frem til, hvordan de filmiske virkemidler er brugt. Hvordan bruges lyden til at etablere filmens univers? Hvordan bruges klipningen til at opbygge spænding? Hvordan beskæres billederne for at skabe overblik over historien og indlevelse i karaktererne? Osv.
Herefter skal eleverne lave deres egne film. I hold på 3-7 elever skal de optage billede og lyd samt klippe. De skal eksperimentere med de filmiske virkemidler, så de får deres egne erfaringer med at fortælle i billeder og lyd.
Forløbet slutter med at vi ser og analyserer elevernes film i biografen.
Forberedelsen til et FILM-X-besøg tager minimum 2 lektioner. Hvis besøget er en del af et længere forløb om film, kan I dog fint bruge 6 lektioner på forberedelsen.
Når klassen ankommer til FILM-X forventes det, at klassen har gjort følgende basale forberedelser:
- Eleverne er inddelt i hold og har besluttet, hvilket studie de skal arbejde i. (Studie 1, 2 og 3 passer til 4-7 elever, animation 1 og 2 passer til 2-4 elever.)
- Holdet har fordelt sig efter roller (instruktør, kameramand, klipper, lydmand og skuespillere).
- Eleverne, der skal arbejde i Studie 1-3, har gennemset og valgt hvilken baggrundsfilm, de vil arbejde med. Baggrundsfilmene kan ses her på hjemmesiden ud for hvert enkelt studie.
- Elever der skal lave animationsfilm vælger figurer og baggrunde fra FILM-X eller udvikler selv. De kan også se vores inspirationsfilm
- Se baggrundsfilm og beskrivelse af studier
Hvis I går mere i dybden med forberedelsen, er det vigtigt, at du som lærer tænker på FILM-X besøget som en læreproces og ikke en filmindspilling. Det er super godt, hvis elverne har forberedt sig godt, men de skal være klar over, at de undervejs kan blive nødt til at give slip på deres idéer og justere dem i samarbejde med underviserne under forløbet i FILM-X. Det kan være svært, hvis de har gjort sig enormt umage om en masse små detaljer i deres film.
Den dybdegående forberedelse kan f.eks. omfatte:
- Eleverne ser videoerne i FILM-X-PERT som en inspiration til at komme igang med deres egen proces. (1 lektion)
- Eleverne nedskriver et kort handlingsforløb ud fra den valgte baggrundsfilm (½-1 lektion) Læs om dramaturgi
- Hvert hold udvikler deres karakterer (½-1 lektion) Læs om karakterarbejde
- Holdene laver storyboards (1 lektion) Læs om storyboards
- Evt. skrives og øves replikker - det er især en fordel for eleverne i greenscreen studierne, hvor de skal eftersynkronisere deres dialog. (1 lektion)
- Hele klassen ser og analyserer film, så eleverne allerede har en basal viden om de filmiske virkemidler. Denne process er dog også super frugtbar efter et FILM-X besøg. Så er eleverne langt mere motiverede for den teoretiske undervisning og har fået nogle fælles værktøjer og kan trække på referencerne fra FILM-X.
Lærervejledning
Lærervejledningen beskriver FILM-X' faciliteter og undervisningsstruktur, og giver hjælp og inspiration til forberedelsen, og hvordan FILM-X besøget kan indgå i et undervisningsforløb om film.
Download Lærervejledning som pdf
Download Lærervejledning som pdf
http://www.dfi.dk/Filmhuset/FILM-X/Skolebesoeg/Vejledninger.aspx
Redskaber til analyse af kortfilm:
http://www.vognstoft.dk/danskopg/Analyseskemaer/filmanalyse/DR%20Undervisning,%20Kortfilm%202003.htm
Raskins 7 parametre:
http://danskhedensdanskhed.blogspot.dk/2011/09/de-7-parametre.html
Redskaber til analyse af kortfilm:
http://www.vognstoft.dk/danskopg/Analyseskemaer/filmanalyse/DR%20Undervisning,%20Kortfilm%202003.htm
Raskins 7 parametre:
http://danskhedensdanskhed.blogspot.dk/2011/09/de-7-parametre.html
Kommentarer
Send en kommentar