Gå videre til hovedindholdet

DANSK: TV-REKLAMER

TV-REKLAMER

En tv-reklame er en kort film med et salgsbudskab.
BAg en reklamefilm er der altid en producent, som har fremstillet en ny vare eller et nyt produkt. Varen /produktet skal iklædes et image, som skaber interesse hos målgruppen dvs de seere, der skal købe varen.
En tv-reklame fortæller altid en "historie" for at sælge sin vare. Historien kan indeholde beskrivelser af varens gode egenskaber, der skal lokke forbrugerne til varekøb. Derudover kan reklamespottet invitere seeren ind i et miljø, der lover succes hos fx det modsatte køn eller en ny og attraktiv livsstil ved et køb af denne vare.

LÆS ARTIKLEN OM PRODUKT PLACERING:
http://politiken.dk/kultur/ECE200585/forbrugerraad-produktplacering-er-et-knaefald-for-kapitalen/

TV-Reklamer inddelt efter fortællestil
TV-reklamer kan inddeles i forskellige typer/genrer.  I mange reklamer kan man finde træk fra andre historier, film og helt andre genrer (intertekstualitet)
Nogle af reklamerne blander de forskellige reklamegenrer.
Her præsenteres de i ren form.

1. Sang og dans reklamer.
- henvender sig oftest til unge mennesker. Stilen er som en musikvideo.
Musik, sang og dans i en hurtig klipning. Det er livsstil der sælges.
De er tit kostbare reklamer at lave pga. et stort "set-up" + kendte personer.
2. Dramatiseringer.- en lille historie fra hverdagen. Ofte med en hovedperson der oplever noget særligt.
3. Demonstrations-reklamer.- fremviser en varer og beskriver dens egenskaber. Nogen gange nærmest en slags brugsanvisning.
4. Lyriske reklamer- er romantiske, poetiske og/eller lyriske. De bruger romantisk musik, symboler fra naturen,
Og rolige kamerabevægelser, bløde overgange og ofte slow-motion optagelser.

5. Seriereklamer- er tv-reklamer som jævnligt kommer i nye episoder. Seerne kommer til at kende hovedpersonerne
og vi snakker om dem. "Har du set den nye med …?"
Det er tit de store firmaer der får lavet denne type for de er dyre at lave. Firmaerne ønsker en langtidspåvirkning af seerne.

6. Dokumentariske reklamer- kan minde om et indslag i en nyhedsudsendelse eller en dokumentarfilm.
Det er ofte nødhjælpsorganisationerne der bruger denne form.
7. Testimonial reklamer- er når en person bruger et produkt, er tilfreds med det og fortæller andre om det.
Ofte er det almindelige mennesker der optræder. Dem tror seerne mere på end kendte skuespillere.

8. Reklamer med en sælger- er ofte reklamer hvor en sælger kigger direkte ind i kameraet og taler til dig.
De kan virke lidt pågående og er derfor oftest korte. Som regel er de billigt produceret.

9. Fakta reklamer- er en slags filmet tilbudsavis. "Køb tre pakker …" En stemme (voice-over) fortæller om
de fantastiske tilbud.
10. Film, video, cd og ugebladsreklamer- er reklamer, der bruger filmklip fra film og videoer, som en slags trailer for filmen/cd'en. I tv-reklamer for ugebladene er det ofte affotograferede artikler fra bladene med en tilføjet (kvindelig) voice-over.

ANALYSE AF TV-REKLAMER:

1. Præsentation af reklamen

Hvad reklameres der for?
Hvor har reklamen været bragt/vist? (hvilken tv-kanal, før - efter hvilke programmer?)
Hvem henvender reklamen sig til?
Definér: afsender - medie - modtager
Hvor mange sekunder varer tv-reklamen?

2. Analyse af reklamen
Beskriv handlingen/udtrykket
Hvordan er den fortalt? (dramaturgi)
Hvilken type/genre er denne reklame? (se reklame-genrer eller reklamegenrer/forenklet)
Er reklamen inspireret af en historie vi allerede kender?
Beskriv billedsiden og de filmiske virkemidlerHvordan er skærmen opdelt? Hvor er varen?
Er der nogen af tingene man ser, som har en symbolsk betydning? Hvilken?
Hvilke farver dominerer billeder? Hvorfor?
Kameravinkler, kameraafstande, kamerabevægelserklipning ...
Beskriv tekstsiden og de sproglige virkemidlerHvor meget fylder teksten i reklamen?
Hvordan er sproget? ( Er der for eksempel slogans, tekniske ord og udtryk, overtalende tekst, slang, teknisk information)
Kan du læse teksten på skærmen? (størrelsen) Hvor længe er teksten på skærmen?
Hvor har man anbragt teksten? (først/sidst, for oven, for neden?)
Hvilken betydning har teksten i sammenhæng med billederne? ( Er det en tilføjelse, er det det samme, er det overraskende?)
Hvilke argumenter bruges for at sælge varen? (F.eks. rim, rytme, humor …)

Beskriv 
lydsiden og dens virkemidlerReallyd ( den lyd, som er naturlig i filmen, trafiklyd, maskiner, eksplosioner og lignende)
Effektlyd (særlige lyde, som lægges på bagefter for at opnå en særlig virkning)
Underlægningsmusik (ofte for at sætte en særlig stemning)
Monolog og dialog 
Voice-over ( en (usynlig) speaker har indtalt tekst til billederne)

Hvordan er tv-reklamen 

klippet.
FILMISKE VIRKEMIDLER: http://dansk.gyldendal.dk/en/Indgange/forloeb/genrer/tv-reklamen/redskaber/virkemidler.aspx
BERETTER-MODELLEN:
 http://dansk.gyldendal.dk/en/Indgange/forloeb/genrer/tv-reklamen/redskaber/berettermodel.aspx

3. Reklamens livsstil 


Hvad kan/skal man bruge varen til?
Hvilken livsstil sælger varen? / Hvilke værdier repræsenterer reklamen?
Lover varen ekstra egenskaber?
Hvilke behov i os er det reklamen sigter mod?
Lav en psykologisk analyse

4. Fortolkning, vurdering og perspektivering

Hvordan fortolker du reklamens budskab?
Når reklamen sin målgruppe? Får du lyst til at købe varen?

Hvordan er denne reklame i forhold til andre reklamer?
Har reklamen træk fra andre genrer?


HER ER NOGLE TV-REKLAMER DU KAN ØVE DIG PÅ:










Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

DANSK: DET MODERNE GENNEMBRUD- BRANDES OG DEN LILLE RØDHÆTTE!

Historien om den lille Rødhætte” en fornyelse af den danske litteratur!   I  " Historien om den lille Rødhætte " (1872) ironiserer Georg Brandes over Fædrelandet, der fra at være en "Oppositionspresse" er blevet en avis, der som en ulv overfalder de nye frihedstanker i skikkelse af den lille Rødhætte. Brandes stikker i denne lille historie til den nationalliberale avis "Fædrelandet" der kæmpede for den frie forfatning. Efter den er indført går avisen altså fra at være i opposition til de styrende magter, og til at være af mere systembevarende art. Georg Brandes der var det moderne gennembruds fader var tilhænger af den frie tanke. Avisen er i form af ulven bange for de frie tanker og deres "samfundsopløsende Bestræbelser", og søger derfor at kvale dem.  Teksten skal helt sikkert læses i et historisk og samfundsmæssigt perspektiv. Det er derfor en god ide at kigge lidt i nogle historiebøger, og undersøge hvad der foregi

DANSK: DU SKAL SKRIVE EN GYSER...!

Du skal skrive en gyserhistorie i novelleform. Brug dit kendskab til genren. Inden du går i gang, skal du gøre dig klart: - Hvor og hvornår skal din gyser foregå? - Hvilke personer skal med i gyseren? - Hvad skal det monstrøse være (det der kommer i vejen)? - Hvilke gyselige virkemidler vil du gøre brug af? - Hvordan skal gyseren bygges op (husk at spændingen trækkes ud)? - Lav både beskrivelser og replikker. - Giv din gyser en god titel. Her er der en hurtig guide til at komme i gang med at skrive gys og horror. Den fortæller ikke alt om genren, men er et godt sted at starte. Der er forskel på at skrive uhyggeligt, og så skrive gys/horror, Men hvad er den forskel egentlig? Og Hvad kræver det at skrive en gyser-historie? Man kan meget kort tælle tre ting, der ofte er der for at gøre en gyser til en gyser: ·           Noget farligt (et monster, en morder, et forbandet maleri eller hvad man lige kan finde på). ·           Afgrænsede områder (såkaldte flaske

DANSK: MARTIN ANDERSEN NEXØ - novelle: Lønningsdag

   MARTIN  ANDERSEN NEXØ: LØNNINGSDAG (1896) - Er skrevet under perioden man kalder det folkelige gennembrud, og skildrer den markante klasseforskel i samfundet. Den ulige magtfordeling i et afgrænset samfund, er hovedtemaet i novellen, som tager udgangspunkt i en lille havneby, hvor magtforholdet imellem de få rige og den fattige klasse  skildres.   Havnebyens arbejdsstyrke er mændene, som også betegnes som ”forsørgerne”, det er denne gruppe som arbejder i byens stenbrud, og som ugentligt modtager løn fra ”værkejeren” som ejer stenbruddet. Denne fremstilling af vores samfund, som det så ud engang, er brugbar den dag i dag ,  fordi det tydeligt billedliggør det samfund der var engang, og de markante forskelle der er på fortidens samfund og nutidens samfund. Det hjælper til forståelse af hvordan vores samfund har udviklet sig,  novellen  kan også  bruges til at perspektivere til  fx historie og samfundsfag. Lidt om naturmetaforer... Tekster indeholder ofte naturmetafore