Genre: Gyser
Litteratur: Skønlitteratur, roman, novelle, thriller, psykologisk drama, splatter, horror, slasher....
Gysergenren dækker over mange slags film og bøger. Men
fælles for dem alle er, at de skræmmer modtageren. Gysergenren skaber angst og
uhygge.
Nogle film og bøger kan være så uhyggelige, at man dårligt
tør at se eller læse videre. Men hvad er det ved gyserfilm og -bøger, der gør
os så bange?
Begrebet "gys" eller "gyserfilm" bruges
både om genrerne "horror" og "thriller". Forskellen mellem
de to genrer er, at "horror" er baseret på skræk og til dels overtro,
mens thriller primært dækker over spænding og drama.
At det danske begreb "gys" ligger et sted over de
to genrer kan for eksempel ses i beskrivelser af Alfred Hitchcocks
nervepirrende spændingsfilm, der ofte på dansk betegnes som "gysere",
og Hitchcock selv betegnes også som "Mester i Gys", men på engelsk
ville man til hver en tid (med undtagelse af Psycho og Fuglene) klassificere
Hitchcocks værker som "thrillers" – altså spændingsfilm.
Ifølge Sigmund Freud var netop gysergenren en ventil for
vores fortrængte følelser og lyster, det forbudte. Samfundet tillod ikke nogen
form for udlevelse af de indre lyster og i høj grad seksualiteten. Det
mennesket fortrænger er de følelser og fantasier, som ikke kan accepteres af
samfundet og det er som sagt seksualiteten, men også aggressioner og angst. Med
tiden bliver det fortrængte, hvad enten det er lyst eller ulyst, behæftet med
angst, fordi det er forbudt. Disse skjulte lyster kan kun vise sig i
forklædning, og gysergenren er en af de forklædninger.
Oprindelse
Gyset
har sin oprindelse i 1700-tallets England under oplysningstidens focus på
videnskab og fornuft fremfor religiøse forklaringer. Som en modpol opstod den
gotiske litteratur, hvor læserne kunne svælge i ekstreme følelser og
irrationalitet. Det var i gotikken, flere af gysets centrale elementer blev
grundlagt.
Gyseren bevæger sig som genre på grænsen mellem
det realistiske og det fantastiske. For en stor del af tiden befinder de
fiktive personer sig i en virkelig verden, som vi selv kender den, men i det
harmonien brydes af “monstrets” ankomst, falder virkeligheden pludseligt ned i
et sort hul, hvor alt kan ske. Hverdagen invaderes af det unormale/ukendte.
Gyset er som genre kendetegnet ved, at det monstrøse fremstilles på
baggrund af det normale. Normaliteten skildres ved hjælp af det kendte og hverdagsagtige,
de gældende regler om rigtig opførsel hersker, så der er som regel tale om et
idealbillede af den accepterede hverdag. Alligevel er der under den normale
overflade en brist, som slipper monstret løs, og hermed åbnes der som før nævnt
op for forvandlingen af det kendte til det monstrøse. Der er altså tale om, at
gyset giver et realistisk udgangspunkt for lettere at få læseren til at
acceptere det uvirkelige monsters ankomst. Visse gysere holder sig dog 100%
indenfor et realistisk verdensbillede, og når det drejer sig om disse, er der
delte meninger om, hvorvidt der overhovedet er tale om en gyser.
Horror og terror
Man kan opdele
gyseren i horror og terror. I horror møder vi de arketypiske myter, som er det
irrationelle og ubevidste, vi møder i vore drømme. Her er monstret en
overnaturlig ting. Terror derimod er angsten for det virkelige.
Ved at dele gyseren op i horror og terror placeres monstret enten som et
overnaturligt fænomen eller som en virkelig trussel. Det har dog ingen
betydning for, om selve fortællingen er en gyser, når blot monstret
repræsentere det fortrængte, og er dødbringende og uhyggeligt. Monstret
kan ses – uanset om det hører til i horror eller terror – som ting og væsner,
der overskrider kulturelle grænser i samfundet. Fx overskrider monstret ofte
kategorien levende/død – vampyren, eller kategorien menneske/dyr – varulven. En
anden overskridelse er monstrets totale udlevelse af de perversioner, som mennesket
må fortrænge, da de ikke accepteres af samfundet.
Monstret i gyseren kan være andet og mere end, hvad ordet umiddelbart
antyder. Monstret behøver ikke at være overnaturligt eller have vældige
kræfter. Det, der karakteriserer det, er, at det er ukendt og ondt, og eftersom
det i gyseren altid går ud på at opdage monstret og derefter overvinde det, må
konklusionen blive, at et meget centralt tema i gyseren er, at udstille og
manifestere det ukendte og ubegribelige.
Kendetegn ved Splattergenren:
- Udspilles i et univers, hvor alt er tillads. Der er ingen moral, og
enhver skal klare sig selv.
- Samfundets institutioner kan ikke beskytte os - de findes ikke.
- Mange blodige detajer.
Kendetegn ved Gysergenren:
- Der skabes en atmosfære af angst, gru og skræk. Angst for det, vi ikke
selv kan kontrollere. Det som truer vores eksistens, men som vi ikke kan
gardere os imod.
Hvorfor Gys?
Gysergenren spiller på vores forbudte og amoralske drifter og lyster og
virker på den måde spændende og nervepirrende. Det er denne driftsventil vi
tiltrækkes af. Gysereren er det sted hvor vi kan åbne op for vores
fortrængte og forbudte følelser. Vi ønsker at udfordre skæbnen bevidst gennem
angstskabende
aktiviteter. Vi tiltrækkes ligefrem af det "farlige". Vi kan
lide at udsætte os for gyset og på den måde vække den ubevidste angst til live
i os. På den måde
får vi lukket op for vores driftsventil i vores undertrykte jeg.
Det moderne gys
Det moderne gys spiller på at morderen kan være hvem som helst i
nabolaget. Et grundlæggende træk er at vi alle har det monstrøse i os og
under
de forkerte psykologiske omgivelser, kan det komme op til overfladen.
Dette
betød for gyserhistorien at enhver var et potentielt offer, ingen kunne
vide sig
sikre. Vi kan på den måde bedre identificere os selv med miljøet og det
giver en
større følelse af frygt. Det nære trygge samfund bliver pludselig
forvandlet til
uhyggeligt sted.
Temaer i gyset
Gyset kan opdeles i flere subgenrerne. Går man ind i dem, dukker der
temaer op, som er tilknyttet disse, ligesom visse temaer knytter sig til
gotikken.
Det socialhistoriske tema
Som følge af det 18. århundredes nye produktionsformer blev der dannet
grundlag for en ny bevidsthed i samfundet. Det gav grundlag for en række nye socialpsykologiske angstfænomener.
Gysergenren, som henvendte sig til den borgerlige middelklasse, omhandlede
disse former for angst. Med
kapitalismen blev lineært fremskridt, rationalitet og heteroseksualitet den
borgerlige verdens værdiforestilling.
Gyseren overskrider dette ved at beskrive kulturens mørke og voldelige
bagside. Historierne handler om paranoide og klaustrofobiske følelser, som
svarer til den krise, den borgerlige middelklasses bevidsthed oplevede. Magten
var gået fra aristokratiet og til de borgerlige, men de borgerlige led af en
social angst for at miste indflydelse til aristokraterne, samt for at
underklassen skulle omvælte samfundsordenen og tage middelklassens privilegier
væk. Endeligt havde middelklassen selv et konfliktfyldt forhold til sine egne
værdier, bl.a. seksualiteten.
Det socialhistoriske tema handler med andre ord om angst for ændringer i
samfundsordenen, samtidig med en tvivl om hvorvidt de eksisterende normer er
sikre og tilfredsstillende.
Natur kontra videnskab
Et andet tema som dukker op i historier som ”Frankenstein” handler om
natur kontra videnskab. Frankensteins ambition er at skabe nyt liv – blive
mægtig som Gud – men i sin søgen efter denne forbudte viden, overskrider han
naturens grænser, og det får katastrofale følger. Her kan man fortolke forbudt
viden som forbudt seksualitet, og det knytter i det videnskabelige gys
seksualitet sammen med moral, synd samt definitionen af menneskelighed. Om der er et skjult seksuelt tema i
”Frankenstein”, er muligt, det er sikkert, at temaerne moral og synd har
betydning i mange gysere som handler om eksperimenter, fx også i ”Dr. Jekyll og
Mr. Hyde” hvor de to figurer er modsætningerne ’overjeg’=moral og
’id-et’=lysterne. Ligeledes er et tema her også natur kontra videnskab.
Menneskelighed
Temaet, der går på definitionen af menneskelighed dukker også op i mange
nyere gysere. I ”Midnat” forandres landsbyboerne efter at have været udsat for
et eksperiment, og denne forandring gør dem til noget andet end mennesker. De
ændrer form og lyster til dyr, eller går i den anden grøft og forener sig med
computere. De er enten kun følelser eller intelligens, og er et menneske ikke
en kombination?
Kroppen
I nyere tid har gyset har flyttet sig mere væk fra den fortrængte seksualitet,
som psykoanalysen baserer sig meget på. Vi gemmer ikke mere vores seksualitet,
og derfor er det ikke angsten for den normale seksualitet, der fortrænges. I
stedet for har vi fået nye emner at fortrænge, og det er dem, der dukker op som
angst omkring køn, identitet, dødelighed og tab af kontrol.
Kroppen har fået en meget fremtrædende plads i moderne gysere. I dag er
det i højere grad er kroppen, vi identificerer os med, når vi tænker på vort
selv, og ikke så meget en udødelig sjæl. Derfor er angsten for døden også
anderledes end førhen, hvor man frygtede de døde som hævnende ånder, men som
man dermed også kunne holde på afstand ved hjælp af ritualer. I dag hvor troen
på sjælen er væk, er angsten for døden mere en angst for opløsningen af kroppen,
det vil sige selvet. Denne kropsfiksering viser sig i mange af de medicinske
gysere, hvor kroppen udsættes for diverse eksperimenter, der skæres i den og
transplanteres fra den, den udsættes for sygdomme som får den til at forfalde
og så videre.
Kropstemaet kan vi overføre til angsten for at miste kontrol og i sidste
ende som angsten for døden, hvor gyseren virker som en prøveballon for at
forstå døden. Hvis vi kalder døden for det ukendte, hænger temaet så sammen med
det første tema, jeg var inde på, nemlig temaet om udstille døden/det ukendte
for at overvinde det ved at kende det.
Feminisme
Der er også udviklet nogle feministiske temaer for gyseren. Visse
feminister mener, at gysergenren kan betragtes som kvindefjendsk. Gyseren
skulle kulturelt set virke som et hjælpemiddel til at holde kvinden på hendes
plads. Ved at skrive om hvad der sker kvinder, når de forlader hjemmet og
bevæger sig ud i det offentlige liv, opdrager gyseren kvinden til at være
passiv og manden underlegen.
Opsummering
Generelt for gyserens temaer er, at de drejer sig om modstillinger som
fx:
Natur
Videnskab
Kvinde
Mand
Liv
Død
Kendt
Ukendt
God
Ond
Fakta
Klassiske
oprindelige ”gotiske” gysere:
Dracula
Frankenstein
Nyere gysere:
Spændingen opbygges:
De fleste gysere bygges op efter berettermodellen
Klassisk komposition:
Hjemme – ude – hjemme-forløb
Lokaliteter:
Et gammelt slot, et fyrtårn , et øde hus i en skov eller
lignende
Kommentarer
Send en kommentar