Gå videre til hovedindholdet

Opgaver til filmen : En kongelig Affære


Opgaver til “En kongelig affære”

I må gerne arbejde sammen – men besvarer individuelt
Om filmen – baggrundsoplysninger og handling: 
Den 15-årige engelske prinsesse Caroline Mathilde kommer i 1766 til Danmark og bliver gift med den danske konge Christian VII. Ægteskabet viser sig hurtigt at være en katastrofe, da Christian VII er psykisk syg. Han behandler hende dårligt og vil hellere drikke sig fuld med ludere end at være hjemme på slottet. I 1769 bliver den tyske Johann Struensee ansat som kongens livlæge – og han bliver snart også kongens fortrolige ven. Caroline Mathilde er i begyndelsen meget afvisende over for Struensee, men de finder snart et sjæleligt fællesskab i Oplysningstidens tanker om frihed og reformer. Deres gensidige sympati udvikler sig til et kærlighedsforhold. Danmark er på dette tidspunkt et enevælde, hvilket betyder, at kongens ord er lov. På grund af Christian VII’s generelle usikkerhed og mangel på politisk interesse har en række adelige overtaget den reelle magt gennem geheimekonseilet. Her vedtages alle landets love, som kongen mekanisk skriver under på. 

Ord/begreber: 
● Oplysningsmand: ​Person, der gik ind for at ændre samfundet og bl.a. give borgere og bønder mere frihed. Ofte meget kritisk over for religion. 
● Trykkefrihed:​ Fra 1661 skulle bøger m.m. godkendes af censuren, hvilket betød, at magthaverne kunne stoppe tekster, der var kritiske over for fx adel eller kirke. Mange oplysningsforfattere var forbudte. 
● Rousseau: ​Fransk filosof og pædagog, der meget mod tiden gik ind for fri børneopdragelse. 2 Voltaire: Fransk forfatter og filosof. En af Oplysningstiden allerstørste tænkere. Meget kritisk over for datidens samfund og kirke. Gik ind for fornuft, frihed, retfærdighed og tolerance. 
● Stavnsbånd:​ Lov, der bestemte, at bønder ikke måtte flytte fra den gård, hvor de var født, før de fyldte 40 eller fik lov af herremanden. I praksis betød det, at herremanden ”ejede” sine bønder. 
● Kopper: ​Sygdom, der i 1700-tallet hærgede København. Meget høj dødelighed. Struensee afprøvede med held variolation (en forløber for vaccination) på kronprinsen.

OPGAVER:

Filmanmeldelse. 
Lav en anmeldelse af filmen. I skal komme ind på følgende:  1. Et kort handlingsreferat eller resúme
3. Vurder filmen og de oplysninger I har fået og det I har lært om enevælden, oplysningstiden og de historiske personer på en skala fra 1-5 stjerner og begrund jeres vurdering. 
4. Lav en personbeskrivelse af Struensee, Christian VII og Caroline Mathilde. Både indre og ydre personkarakteristik. 
5. Herefter skal I finde ud af noget om de virkelige personer på nettet og sammenligne dem med personerne i filmen - find ligheder og forskelle. 6. Skriv om noget I finder relevant om enevælden og dens tid. Brug gerne jeres bøger og tekster og links  fra undervisningen.
Se evt. også på flg. links om Struensee, Caroline Mathilde og Chr. 7 til ​punkt 4.​:
 http://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/1700-talstema-struensee/?no_ca che=1

http://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/caroline-mathilde-af-storbritannie n-1751-75/

http://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/christian-7-1749-1808/?no_cach e=1&cHash=9e021735232f587c73f1149a6657c9b5

Spørgsmål til “En kongelig affære” – Historie & Film

A. Grundlæggende indholdsspørgsmål (handling)

  1. Hvem er Johann Friedrich Struensee, og hvordan ender han på det danske hof?

  2. Hvordan beskriver filmen forholdet mellem Christian 7. og Caroline Mathilde i begyndelsen?

  3. Hvilken rolle spiller Struensee i forbedringen af kongens mentale tilstand – og hvordan viser filmen dette?

  4. Hvordan udvikler forholdet mellem Struensee og dronningen sig gennem filmen?

  5. Hvilke reformer begynder Struensee at gennemføre, og hvordan reagerer hoffet og adelen på dem?

  6. Hvordan fremstilles magtkampen mellem Struensee og enkedronning Juliane Marie?

  7. Hvordan ender Struensees politiske projekt og hans personlige historie i filmen?

  8. Hvordan skildrer filmen folket og livet uden for hoffet?


B. Historiefaglige spørgsmål

1. Oplysningstid og samfund

  1. Hvilke idéer fra Oplysningstiden præsenterer Struensee, og hvordan ses disse i filmens dialog eller handling?

  2. Hvordan viser filmen modsætningen mellem enevælde og oplysningstanken?

  3. Hvilke sociale grupper profiterer af Struensees reformer – og hvem mister magt?

  4. Hvordan viser filmen spændingen mellem tradition og forandring i Danmark i slutningen af 1700-tallet?

2. Menneskesyn og magt

  1. Hvordan fremstilles Christian 7.s psykiske sygdom? Og hvordan påvirker det magtstrukturen i staten?

  2. Hvordan bruger Struensee sin adgang til kongen – og hvornår kan det diskuteres, om han går for langt?

  3. Kan Struensee beskrives som idealist, opportunist eller begge dele? Begrund med eksempler fra filmen.

3. Kildekritik og historisk troværdighed

  1. Hvilke scener virker dramatiserede eller romantiserede i forhold til det virkelige historiske forløb?

  2. Hvilke dele af filmen virker mest historisk troværdige – og hvorfor?

  3. Hvordan vil filmen være anderledes, hvis den skulle fungere som en mere “korrekt” historisk kilde?

  4. Hvorfor er det vigtigt at undersøge både filmen og historiske kilder, når man arbejder med Struensee-perioden?


C. Historiebrug i “En kongelig affære”

Hvilken historiebrug har filmen?

Filmen bruger historien på flere måder:

1. Rekonstruerende historiebrug

Filmen forsøger at genskabe en historisk periode (slutningen af 1700-tallet) med realistiske miljøer, kostumer, magtkampe og personer.
→ Formålet er at fortælle hvordan det kunne have set ud.

2. Underholdende historiebrug

Det er en dramafilm, der bruger romantik, intrigespænding og personlige konflikter for at engagere seeren.

3. Identitetsskabende historiebrug

Filmen fremstiller Danmark som et land i oplysningstidens brydning, hvor moderniseringens idéer står centralt.
→ Den kan ses som et forsøg på at give publikum en fortælling om Danmarks udvikling mod et mere demokratisk samfund.

4. Politisk og moralsk historiebrug

Filmen skildrer Struensee som reformator og idealist og kritiserer magtmisbrug, konservatisme og hofintriger.
→ Det bruges til at sende en nutidig besked om individets kamp mod et magtfuldt system.


D. Spørgsmål om historiebrug

  1. Hvordan forsøger filmen at gøre Struensee til en tragisk helt? Hvilken historiebrug er det?

  2. Hvilke nutidige værdier (fx lighed, frihed, rationalitet) bliver fremhævet i filmen – og hvordan påvirker det forståelsen af perioden?

  3. På hvilke måder bruger filmen romantikken mellem Struensee og Caroline Mathilde til at gøre historien mere dramatisk og underholdende?

  4. Er filmen med til at skabe en dansk nationalfortælling om modernisering og oplysning? Hvordan?

  5. Hvilke elementer i filmen virker politiske, selvom den foregår i 1770’erne?

  6. Hvordan kan filmen påvirke elevernes forståelse af Struensee – positivt og negativt?

  7. Hvilken forskel er der på at bruge filmen som historisk “kilde” og som kunstnerisk fremstilling?


God arbejdslyst!

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

DANSK: DET MODERNE GENNEMBRUD- BRANDES OG DEN LILLE RØDHÆTTE!

Historien om den lille Rødhætte” en fornyelse af den danske litteratur!   I  " Historien om den lille Rødhætte " (1872) ironiserer Georg Brandes over Fædrelandet, der fra at være en "Oppositionspresse" er blevet en avis, der som en ulv overfalder de nye frihedstanker i skikkelse af den lille Rødhætte. Brandes stikker i denne lille historie til den nationalliberale avis "Fædrelandet" der kæmpede for den frie forfatning. Efter den er indført går avisen altså fra at være i opposition til de styrende magter, og til at være af mere systembevarende art. Georg Brandes der var det moderne gennembruds fader var tilhænger af den frie tanke. Avisen er i form af ulven bange for de frie tanker og deres "samfundsopløsende Bestræbelser", og søger derfor at kvale dem.  Teksten skal helt sikkert læses i et historisk og samfundsmæssigt perspektiv. Det er derfor en god ide at kigge lidt i nogle historiebøger,...

DANSK: DU SKAL SKRIVE EN GYSER...!

Du skal skrive en gyserhistorie i novelleform. Brug dit kendskab til genren. Inden du går i gang, skal du gøre dig klart: - Hvor og hvornår skal din gyser foregå? - Hvilke personer skal med i gyseren? - Hvad skal det monstrøse være (det der kommer i vejen)? - Hvilke gyselige virkemidler vil du gøre brug af? - Hvordan skal gyseren bygges op (husk at spændingen trækkes ud)? - Lav både beskrivelser og replikker. - Giv din gyser en god titel. Her er der en hurtig guide til at komme i gang med at skrive gys og horror. Den fortæller ikke alt om genren, men er et godt sted at starte. Der er forskel på at skrive uhyggeligt, og så skrive gys/horror, Men hvad er den forskel egentlig? Og Hvad kræver det at skrive en gyser-historie? Man kan meget kort tælle tre ting, der ofte er der for at gøre en gyser til en gyser: ·           Noget farligt (et monster, en morder, et forbandet maleri eller hvad man lige kan finde på). · ...

DANSK: TIL ANALYSE AF GULDHORNENE:-)

Fortolkning af Guldhornene Oehlenschlägers digt er meget ærke-romantisk, for det første fordi at det foregår i naturen. Det er også typisk for romantikken at skrive om fortidens guldalder, som man længes efter. Digterens egne synspunkter kommer til udtryk i moralen, som bygger på monisme , panteisme og organismetanken . Gudernes magt og menneskenes ignorance er i fokus, og kritikken af materialisme og grådighed er tydelig. Desværre ender digtet jo med at guderne tager deres gave tilbage, og dermed bliver der ikke fundet en løsning på menneskenes "forkerte" opførsel. Temaerne i digtet er også typiske for romantikken. Det er altsammen noget med menneskers forhold til naturen, panteismens konsekvenser for folk der ikke kan se verdens sammenhæng, længslen mod storhedstiden (fortiden) osv. Analyse af Guldhornene Digtets forløb - et resumé Menneskene søger efter fortidens storhed, men forstår den ikke. Guderne beslutter at skænke dem Guldhornene, så de kan lære om fo...