Romantikken er en periode, hvor man skrev tekster der beskriver naturen levende og fantastisk. Man kan genkende en romantisk tekst på dens åbenlyse mangel på realisme, fornuft og selvkritik. Også den generelle tendens til at lade naive personer (jomfruen, bonden, digteren) opleve monismen, hvorimod de snusfornuftige, materialistiske personer ofte ”Forbigås”.
Når man læser romantiske tekster bør man kigge efter: monisme/dualisme, biedermeiertræk, organismetanken, panteisme, personificeringer, metaforer, sammenligninger, fædrelands- og naturbeskrivelser.
KORT OVERSIGT:
1802 – 1807 universalromantikken
1802 – 1807 nyplatonismen
1802 – 1807 nyplatonismen
1807 – 1830 nationalromantikken
1830 – 1870 poetisk realisme
1830 – 1860 romantisme
1830 – 1860 romantisme
1850 – 1870 udvanding
1820 – 1870 understrømning: Biedermeier (ikke en periode, men noget der præger perioden)
Fælles for hele perioden er at man taler om at noget skal være fantastisk,eventyrligt, følelsesfuldt, skønhedsdyrkende og indadvendt(hvad sker der inde i mennesket). Det handler om individet og følelserne
Det er i denne periode man indsamler folkeviser og folkeeventyr(brødrene Griim ogH.C. Andersen)
MODSAT OPLYSNINGSTIDEN – rationalismen (Holberg) som handlede om at være en oplyst borger og bruge sin fornuft.
Romantik og romantisme: 1800-1850Der skelnes mellem to verdener hos romantikeren:
Idé (sjæl) Fænomen (krop)
Romantikkerne mener der findes en verden hinsides vores verden - en metafysisk verden.
Denne verden vil romantikkerne finde/være i.
Det er ikke alle der har indblik (kaldes også eros) i denne verden - det er kun genierne (ifl. kunstnerne)
Hvad er monisme?
Græsk). Monisme stammer fra ”monas”, der betyder ”enhed”.
Monisme er læren om ét enkelt oprindeligt livsvæsen eller princip i modsætning til dualisme. Det er læren om, at ”Gud er én” og ”alle guder er én”.
Den åndsvidenskabelige lære er Monistisk, og Monisme ligger også til grund for hinduismen, kristendommen og islam.
Romantikken er kendetegnet ved en længsel efter at krop og sjæl kan smelte sammen til et større hele (dette kaldes monisme).
Hvad er panteisme?
(Græsk: πάν ( 'pan' ) = alt og θεός ( 'teos' ) = Gud) der bogstaveligt talt betyder "Gud er Alt" og "Alt er Gud". Det er det synspunkt at alt består af en altomfattende iboende abstrakt Gud; eller at universet, eller naturen, og Gud er identiske.
DVS : Gud er i alt, eller at Gud er identisk med verden!
Hvad er organismetanken?
Alt er besjælet og er en organisme!
Organismetanken bliver vist i billeder, ved at himmel og jord bliver forbundet. Det, der bliver vist på billeder og som man hovedsageligt ser på billeder fra universalromantikken, er naturen, som bliver vist som noget guddommeligt, smukt og idyllisk. Litteraturen fra denne periode, er også spækket med idyl.
Kunstneren bliver betragtet som et geni, der har adgang til den åndelige verden, og får pga. dette en status som guddommelig. Gennem sine værker formår kunstneren at koble jorden og det guddommelige sammen.
Universalromantikken
Grundtanke – alt er ét (monisme)
Naturen er én stor sammenhængende organisme (organismetanken)
Neden under denne tanke er der en anden tanke om at verden er delt i to; fænomenerne(det materielle) og ideernes åndelige (følelserne, det indre)
- Kan smelte sammen for den udvalgte à digteren, bonden, barnet (naive og i kontakt med sin følelser, dem der ikke er alt for rationelle)
Naturen hænger sammen med gud og er guddommelig
panteisme= Gud er i alt.
Nyplatonisme
Er langt hen ad vejen fuldstændig det samme
Handler om, at de to verdner IKKE kan smelte sammen – de to verdner må forblive adskilt
De to verdner er Platons tanke
Dette er også hvad man kalder dualisme (denne præger Tyskland, hvor danskerne går mest op i monismen)
Platon kalder længslen efter monoismen for Eros
Man skuer kun den materialistiske verden(som er et skyggebillede af den åndelige verden) men man skal søge indsigt. Den åndelige verden er den virkelige verden.
Guldalderen
Ikke et rigtigt begreb – dengang refererede den til en svunden tid hvor guderne (de nordiske) gik på jorden, men i dag taler vi ofte om romantikken som værende guldalderen.
Nationalromantikken 1807 – 1830
Nøgleord fædrelandet, det danske sprog, den danske kultur og historie (herunder nordisk mytologi)
1807 – Englandskrigen tabes
1813 - statsbankerot
1814 – taber Norge
Konkurrence om at skrive en dansk nationalsang – Juliana Maria Jessen skrev ”Dannemark, Dannemark, Hellige lyd” – herefter er den aldrig sunget igen, til gengæld er Oehlenschlagers ”der er et yndigt land” blevet nationalsangen.
Ser pludselig sig selv som stat på en ny måde.
Nationalromantikken er fremherskende i hele Europa, men er også en indre jagt på dansk selvtillid
- Alle Europæiske nationalstater leder efter deres egen identitet og historie
Brødrende Griim – indsamler folkeeventyr (sker også i DK)
Poetisk realisme
Stadig romantisk livssyn, men har udgangspunkt i en realistisk verden
H.C. Andersen – den lille pige med svovlstikkerne
Foregår i et realistisk miljø, men har en poetisk retfærdighed
Tror stadig der er en overordnet mening med tilværelsen (den lille pige med svovlstikkerne skal forenes med mormoren)
Genrebilleder billeder af glade bønder mv. Virkeligheden med et poetisk twist.
BiederMeier
Kommer af tysk tegneserie der gør grin med en spidsborger (en Biedermeier)
Familieorienteret
Hyggeligt, mørkt, indelukket
Idylliserende, harmoni, det hjemlige, bekendte og konventionelle
Hygge og danskhed à det lukkede rum
Ofte med kant
Kan gøre grin med det
Romantismen 1830 – 1850
Sætter spørgsmålstegn ved den nationale og harmonidyrkende romantik (tisme: lille)
Nøgleord krop, erotik, følelse, skyggeside, det interessante,
Følelsen er stadig i centrum
Stadig en slags romantik
Reflekterer over følelsen
Johan Ludvig Heiberg (kritiker)
è Stor fortaler for skyggesiden
è Det interessante
è Menneskets skyggeside (H.C. Andersens ”Skyggen”)
Livet er meningsløst, man må finde skønheden i de små skønne øjeblikke
Eksempel på billede: C.W. Eckersberg 1837: nøgen kvinde set fra ryggen. Man får lov at se lidt, men ikke særlig meget à dyrkelse af skønheden og erotikken uden at vise det hele
Kommentarer
Send en kommentar